jueves, 29 de diciembre de 2016

Adaptació de materials per alumnes amb discapacitat visual


Els alumnes deficients visuals, treballen en tinta, que és el que es coneix com l'ús de la lectura i escriptura en llibres amb tinta o impresos, de manera que s'interprete amb la vista.Per a aquests xiquets, sol ser més còmode i fàcil escriure sobre pauta, que sobre quadrícula. Segons la seua discapacitat visual, aquesta ha de ser més àmplia com més gran siga la dificultat visual.







Algunes estratègies per facilitar la feina als deficients visuals, són:

  • Repassar les pautes amb retolador negre per delimitar l'espai on escriure, evitant la superposició de lletres i paraules.Si hi ha dibuixos amb línies de colors, repassar-les amb retolador negre per fer un major contrast.
  • Convertir les lletres o grafies de punts per repassar-les, en ratlletes amb retolador negre.Posar un punt vermell de partida en les grafies i, si cal, un altre al final com a guia de recorregut d'escriptura.


En els quaderns de grafomotricitat o escriptura, serà convenient:

  • Tenir en compte les necessitats individuals de cada nen, adaptant la pauta al nivell, i capacitat visual, però sempre ratllat en negre.
  • Imprimir i fotocopiar de forma neta i contrastada.La mida dels quaderns adaptats, dependrà del nivell cognitiu i motor de l'alumne / a, evitant realitzar ampliacions en A3 PER A ALUMNES DE educació infantil.
  • Marcar amb colors contrastats les pastes dels quaderns o llibretes per diferenciar les diferents assignatures.Les ampliacions han de ser puntuals, evitant-en formats A3 per la seua dificultat de maneig.


Per adaptar materials de dibuix, podem usar algunes tècniques, que facilitaran el treball dels nostres alumnes, per exemple:


- Fer els dibuixos de forma esquemàtica- Les línies dels contorns han de ser gruixudes- Les línies han de ser contínues.- Tipus de lletra verdana. Mida 14-16 punts.- Evitar colors pastissos- Els colors contigus han d'estar ben diferenciatsPer a ells, cal tenir en compte algunes consideracions:

  • El tacte és analític
  • No s'ha de donar per conegut allò que ens sembla evident.
  • Hem de donar-li l'opció a què toquen tota mena de texturesEl material, a més, ha de ser atractiu a la vista
  • Marcar els seus llibres i quaderns amb textures o amb etiquetes
  • Per treballar les fitxes, cal identificar-la, rastrejar i conèixer-la, abans de realitzar-la.



EXEMPLE DE FICHA EN TINTA





EXEMPLE FICHA ADAPTADA EN PLASTILINA







No hay comentarios:

Publicar un comentario