viernes, 30 de diciembre de 2016
Adaptació de l'entorn educatiu
Totes les persones que formen la comunitat escolar han de poder accedir al centre en les mateixes condicions i sense ajuda de terceres persones.El centre educatiu ha de ser accessible tant vertical com horitzontalment. És a dir, ha d'haver la possibilitat que tothom pugui accedir a aules i als llocs d'ús comú en la mateixa planta i, també als que estiguen plantes diferents.En els centres antics amb accés d'escales s'hauran d'habilitar rampes amb passamans (millor en tots dos costats). Les rampes han de tenir com a màxim un pendent del 12%.Als passadissos han de col·locar barres de suport.
A la biblioteca, sala d'actes, sales de vídeo, laboratoris etc. tindran llocs de fàcil accés i espais maniobrables en cadira de rodes perquè tots els alumnes es beneficiïn de l'aprenentatge que en aquests llocs tingui lloc.
Emergències.Tots els elements i mecanismes, (manetes, pestells, aixetes, mecanismes elèctrics o altres) com es comenta en altres apartats, han accionar fàcilment per persones amb mobilitat reduïda, per la qual cosa han d'evitar-elements que necessiten ser girats sobre si mateix (poms, aixetes tradicionals o claus ...). S'han d'usar dispositius i mecanismes que s'activen mitjançant pressió o palanca com manetes, polsadors o aixetes monocomandament. Aquests elements no han de requerir l'ús de força excessiva o gran precisió.També és imprescindible que siguen practicables des de l'exterior per permetre l'accés en cas d'emergència.
Els edificis han de disposar d'ascensor d'emergència amb accessos des de cada planta que possibiliten l'evacuació de persones amb discapacitat motora. Els elements de la caixa de l'ascensor i les seues zones limítrofes i d'espera hauran de ser resistents al foc; tindran les mateixes característiques les zones de refugi habilitades per al salvament de persones discapacitades en tots els nivells on no estigui prevista una sortida d'emergència accessible. Es tindran en compte senyalitzacions de tipus òptic, acústic i tàctil adequades per facilitar l'evacuació de persones amb diferents discapacitats.
Ascensors.
Són dimensions acceptables 140x140 cm. tindran passamans a una alçada aproximada de 90 cm. i a uns 5 cm. dels paraments verticals.Les portes de la cabina seran automàtiques i d'una amplada mínima de 80 cm. Davant d'elles hi haurà un espai on es puga inscriure un cercle de, almenys, 150 cm. Les botoneres (interior i exterior) es col·locaran entre 90 i 150 cm. Els botons de comandament han de tenir la numeració en Braille o en relleu. És convenient que hi haga un senyal acústic i visual que avise de l'arribada.
L'aula accessible.
L'aula tindrà bona il·luminació i opcions per a graduar la intensitat d'aquesta, si és possible. També es procurarà que siga uniforme per a tots si no hi ha alumnes que requereixin condicions especials. Les persianes graduables són necessàries quan la llum pot arribar a ser molesta. S'han d'evitar els reflexos de la llum a la pissarra empobrint la visió, sobretot quan hi haga alumnes amb problemes de visió.Les portes de la classe és convenient que tinguen en la part superior i a l'altura adequada una part de material transparent per permetre que una persona (p. E .: sordmut) que es quede tancada puga comunicar-se amb l'exterior sense problemes. Els mecanismes d'obertura i tancament han de ser de tipus palanca o pressió, mai pom rodó que necessite gir de canell per accionar. Les finestres també haurien de tenir aquestes característiques d'accessibilitat.
Si hi ha alumnes que requereixin de manera discrecional l'atenció d'auxiliars cuidadors, cal que hi haga intèrfons, walki-talkis per a la intercomunicació amb ells.L'accés a la pissarra, PDI o veleda ha de ser franc per a tots i no ha de ser obstaculitzat per tarimes innecessàries, per ser elements d'inaccessibilitat (encara subsisteixen en centres de secundària). Aquests elements es col·locaran a l'altura idònia per a ser usades per tots (inclosos els alumnes que vagen en cadires de rodes).
La disposició de taules i cadires ha de permetre que tots els alumnes arriben al seu lloc a l'aula sense necessitat que els que estan asseguts s'hagen d'aixecar o desplaçar taules i cadires, permetent el pas de cadires de rodes, caminadors, etc. Si hi ha algun alumne sord la disposició de taules i cadires en U és la més adequada. El professor procurarà no donar l'esquena als alumnes que es donen explicacions, si la pissarra està darrere d'ell, ha de procurar no donar aquestes mentre escriu en ell. La disposició escollida ha de permetre la realització d'activitats tant grupals com individuals.
El mobiliari, sobretot taules i cadires, ha de ser adaptat a l'edat dels alumnes i si n'hi ha algun que necessite reposapeus, calces per a les taules o taula especial per a la diversitat funcional de tipus físic es col·locarà de tal manera que puga accedir lliurement a ella sense necessitat que es moguen els altres alumnes i tindrà l'altura apropiada per introduir i acomodar la part davantera de la cadira. Aquests alumnes poden tenir la necessitat d'usar faristols, braços articulats o qualsevol altre material específic, per la qual cosa s'haurà de preveure suficient espai per ser col·locat en el millor lloc per a ser usat. La distribució de l'aula en els primers cursos de primària o educació infantil ha de permetre la interacció entre els alumnes i poder realitzar activitats d'oci o escolars amb espais sense mobiliari i adaptable a l'activitat que es desenvolupi, sense oblidar que ha de permetre en tot moment la contínua vigilància per part de l'adult. També permetrà el desplegament de material per psicomotricitat o l'exercici físic utilitzant matalassos, cèrcols, etc. Serà també necessària la correcta senyalització dels espais, racons de l'aula, i de les activitats a desenvolupar-hi, mitjançant pictogrames o fotografíes.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario